
Nielegalna impreza masowa z perspektywy gminy i jej mieszkańców
Nielegalna impreza masowa – Jak zgłaszać naruszenia i monitorować działania organizatorów, aby wymierzyć skuteczne kary?
Impreza masowa to impreza o charakterze artystycznym, rozrywkowym lub sportowym skierowana do szerokiej publiczności, organizowana zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie imprez masowych.
Bardzo często zdarza się że imprezy masowe choć pozornie zostały zorganizowane zgodnie z przepisami, wywołują sprzeciw lokalnej społeczności choćby z uwagi na hałas, zakłócanie porządku przez uczestników, obecność środków odurzających czy szkody w środowisku naturalnym.
Kto może walczyć z organizatorami uciążliwej imprezy masowej?
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa czy wykroczenia może złożyć każdy. Jeśli zawiadomienie okaże się uzasadnione, wówczas na dalszym etapie postępowania karnego lub wykroczeniowego konieczne będzie ustalenie kto jest pokrzywdzonym i taka osoba będzie mogła występować w sprawie w charakterze oskarżyciela posiłkowego – stanowiąc najczęściej wsparcie dla prokuratora.
Jak się zabrać do walki z nielegalną imprezą masową?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie, bo każdy przypadek uciążliwej czy nielegalnej imprezy masowej w praktyce będzie się różnił w wielu aspekatach. Można sobie jednak wyobrazić sytuację, w której organizatorzy będą swoim zachowaniem wyczerpywać znamiona różnych czynów zabronionych stanowiących wykroczenia lub przestępstwo. Dla przykładu organizatorzy jednej imprezy mogą odpowiadać karnie lub wykroczeniowo za: przekroczone dopuszczalne normy hałasu, za szkody w środowisku, za organizację nielegalnej imprezy masowej, sprzedaż alkoholu bez koncesji, nieprawidłowe rozliczanie podatków np. od nieruchomości, za prowadzenie działalności hotelarskiej lub pola kempingowego bez pozwolenia lub za czyny określone w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.
Nielegalna impreza masowa – Praktyczne aspekty zapobiegania
Kara dla organizatorów nielegalnej imprezy masowej dla swej skuteczności musi być nieuchronna i możliwie dotkliwa. W praktyce niestety bywa tak że koczy się na grzywnach, których wysokość jest na tyle niska, że organizatorzy po prostu „wrzucają je w koszty” organizacji imprezy. Żeby temu zapobiec trzeba dobrze rozpoznać sprawę, spojrzeć na nią szeroko, włącznie z historią lat poprzednich. Istotne dla kwestii surowej kary może być nawet to kto w danym roku przedstawia się organom ścigania jako organizator imprezy. Surowiej ukażą recydywistów niż osoby, które popełniły czyn po raz pierwszy.
Najskuteczniejsze działania to takie, które podejmowane są wielopłaszczyznowo. Nie należy poprzestać wyłącznie na zgłoszeniu jednego czynu zabronionego np. Przekroczenia norm hałasu które może być traktowane jako wykroczenie. Należy szukać również innych sankcji (często rozsianych po różnych ustawach), które będą nieuchronne i dotkliwe dla organizatorów tj. zebrać wszystkie potencjalne naruszenia, zebrać pokrzywdzonych tymi naruszeniami, zgłosić je i popierać mimo przeciwności np. umorzenia danego postępowania lub odmowy wszczęcia postępowania. Ważne jest pilnowanie terminów i aktywny udział pełnomocnika na każdym etapie postępowania po to by czegoś nie pominięto. Istotna jest również kwestia zebrania i zabezpieczenia właściwych dowodów np. określająca ile osób mogło przebywać na danej imprezie masowej a ile faktycznie w niej uczestniczyło. Zdarza się, że w tego rodzaju sprawach reprezentujemy na raz kilka pokrzywdzonych podmiotów: mieszkańców, gminę, powiat a nawet organy odpowiedzialne za ochronę środowiska.
Add a Comment